IFK Luleå stärker sin organisation med en ny ”advisory board” – en rådgivande grupp bestående av sju personer med bred erfarenhet från näringsliv, samhällsutveckling och idrott. Gruppen ska fungera som bollplank till föreningens styrelse och bidra med idéer, nätverk och strategiskt stöd.
Johan Larsson, vd för det Luleåbaserade bolaget Nyab, är en central person i satsningen. Nyab har nyligen förlängt sitt femåriga sponsoravtal med IFK Luleå, som bland annat omfattar arenanamnet Nyabvallen.
Gruppen har en gemensam tro på att IFK Luleå har potential att ta stora kliv framåt inom svensk fotboll – med ambitionen att på sikt klättra i seriesystemet.
– Alla vi i gruppen har ett genuint intresse, engagemang och olika specialiteter som är kopplade till allt. Vår absoluta övertygelse är att vi ska lyckas, säger Johan Larsson.
Advisory board har en tydlig roll som rådgivare – inte beslutsfattare – där alla beslut fortsatt ligger hos IFK Luleås styrelse. Syftet är att bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av föreningen både på och utanför planen.
– Vi ser den här gruppen som en superresurs. Det är också bra att det är förankrat att det här inte handlar om en ’quickfix’ utan att det handlar om långsiktighet, säger föreningens ordförande Göran Widén.
Medlemmar i IFK Luleås advisory board:
- Johan Larsson, vd och grundare av Nyab
- Lars-Eric Aaro, styrelseordförande i Luleå Näringsliv AB, tidigare vd för LKAB
- Markus Gustafsson, grundare av Prime PR, styrelseordförande i MindDig AB
- Karin Sjöö Åkeblom, vd på Tromb AB
- Bengt Jonsson, tidigare stadsbyggnadschef vid Luleå kommun
- Jonas Eriksson, före detta fotbollsdomare på högsta internationella nivå, numera entreprenör
- Jörgen Eriksson, tidigare vice ordförande i Svenska Fotbollförbundet, lång bakgrund i IFK Luleå
Gruppen ser potential i IFK Luleås framtid och vill bidra till att föreningen fortsätter att utvecklas professionellt, skapar starkare samarbeten och bygger ett varumärke som engagerar både lokalt och regionalt.
Citat hämtade från Norrbottens Kuriren/NSD